Vaegnägijatele
Registratuur:
Registratuur:

Õpetav arst panustab ka kvaliteetsesse arstiabisse

20.05.2021

​​​​​​​Ida-Tallinna Keskhaigla on käima lükanud õpetava arsti algatuse, mis ühe eestvedaja Joel Lumpre sõnul tagab arstidele rohkem aega keskenduda õpetamisele ja õppe arendamisele – mõlemale aspektile, mis on vajalikud kvaliteetseks ja jätkusuutlikuks õppetegevuseks haiglas.

Joel Lumpre

Mis on õpetava arsti algatuse olemus?

„Õpetav arst“ on eriarstile mõeldud n-ö lisapädevus, mis annab talle reaalse võimaluse ja vajaliku toe tegeleda õppetöö arendamise ja läbiviimisega meie haiglas. Näiteks tagab see arstile nendeks tegevusteks kaitstud aja – et õppetöö ei peaks pidevalt konkureerima kliinilise tööga. Seda on vaja selleks, et kvaliteetne õppetegevus oleks haiglas jätkusuutlik.

Kellele on projekt suunatud?

Täna on see võimalus suunatud eriarstidele, see tähendab juba kliinilise eriala omandanud arstidele, ning eelkõige neile, kes juba tegelevad erinevate õppeprojektidega või siis soovivad nendega alustada. Järgmisena, praktilise kogemuse kasvades, on meil kavatsus seda kontseptsiooni oluliselt laiendada – näiteks võttes fookusesse ka teadustegevuse ning kaasates laiema ringi tervishoiutöötajaid, ka õdesid ja ämmaemandaid.

Mis on selle eesmärk, millist probleemi see lahendab?

Eelkõige pakub see arstile võimaluse pühenduda õppetegevusele – kõigil meil on ööpäevas 24 tundi ning ma isiklikult kahtlen, et ükski hea spetsialist jõude istuks. Et tal oleks võimalik õppetegevusele pühenduda, peab tal selleks olema kaks asja: aeg ja tugi. Aja saavad pakkuda kliinikud ja keskused, kus õpetav arst töötab. Tuge saab aga pakkuda arenduskeskus – s.o koolitus-, teadus- ja personaliosakonna koostöös loodav n-ö kompetentsikeskus, mille üks ülesannetest hakkab olema selliste spetsialistide pädevuste ja arengu tagamine. 

On see Eestis või maailmas midagi uut?

Nii ja naa. Enamikus akadeemilistes õpetavates haiglates – st ülikoolihaiglates – on selline ametikoht või pädevus või lausa karjäärirada olemas. Nii näiteks ka Tartus. Mitte-akadeemilistes haiglates, nagu meie, on see aga maailmas märksa harvem nähtus ning seetõttu on see ka meie piirkonnas väga uuendusmeelne. Ja me arvame, et meil on ka tegelikult hea võimalus sisu poolest midagi uut luua. See lisapädevus või isegi „ametikoht“ ei ole lihtsalt kellelegi sildi rinda riputamine – me ootame pühendumist, nii kogemuse kasvatamist kui ka oskuste omandamist. Vastutasuks saame aga koostöös kliinikutega anda kõige kallima ressursi – aja. Aja nii arstidele endale kui meie endi (s.o Arenduskeskuse) aega, et neid nende eesmärkide saavutamisel igakülgselt toetada. Miks? Sest kvaliteetne haridus on kvaliteetse arstiabi eeldus.

Kuidas projekt kulgema hakkab?

Tänaseks (2020 mai)  on meil olemas õpetava arsti pädevuste ja ülesannete kirjeldus, mis annab eriarstidele reaalse võimaluse astuda õpetava arsti rolli. Kirjeldus on koostatud arenduskeskuse ja haigla juhatuse koostöös ning seda on mitme kuu vältel vorminud erinevate kliinikute arstid alates kliinikujuhtidest kuni äsja tööle asunud noorte eriarstideni. See sätestab nii õpetava arsti õigused kui ka kohustused. 

Kui pandeemia meile selleks nüüd võimaluse annab, asume kevadel ja suve alguses koostama õpetavate arstide pilootgruppi. Esiteks soovime kokku tuua kõik need kogemustega spetsialistid, kes täna juba veavad kaasaegseid õppetegevusi meie haiglas. Nende oskused ja kogemused on hindamatud ka teistele kollektiividele. Teiseks soovime grupiga liita tänapäevasest meditsiiniharidusest huvitatud, kuid vähesema õppetöö kogemusega arste, kes soovivad selles vallas põhjalikumalt tööle hakata.

Pilootgrupp koostatakse arenduskeskuse (s.o koolitus-, teadus- ja personaliosakonna), kliinikute juhtide ning loomulikult kasvava grupi liikmete endi koostöös. Tulevikus näeme, et õpetava arsti pädevuste omandamine oleks Ida-Tallinna Keskhaiglas loomulik osa kõigi nende spetsialistide karjäärist, kellel on valmisolek anda oma panus kaasaegse meditsiinihariduse kujundamisse.